Visies op ADHD

ADHD als ziekte?
Er zijn verschillende visies op ADHD.
Hieronder zal ik er een aantal toelichten.


ADHD als speciaal talent.

Mensen die het label ADHD krijgen hebben een serie overeenkomsten waardoor een psychiater de conclusie ADHD trekt. Deze overeenkomsten zijn niet meer dan een aantal persoonlijkheidskenmerken die samen een ADHD-beeld vormen. Neem bijvoorbeeld, impulsief, spontaan, direct, open, energiek, outgoing, actief, gauw afgeleid, laat zich leiden door prikkels, enzovoort. Ik benoem deze talenten expres positief omdat ik denk dat de wereld heel saai zou zijn zonder ons. Zoals al eerder gezegd in mijn blog: Het is niet echt feest als er geen ADHD-er is geweest. Stel je voor dat er alleen voorspelbare mensen zouden rondlopen, dat zou toch vreselijk zijn?

Een ADHD-er heeft ook kwaliteiten die eigenlijk in een team of deze maatschappij niet mogen ontbreken! Als ADHD-er zou je bijvoorbeeld, als je op zoek bent naar werk, heel goed in je CV de volgende Kernkwaliteiten kunnen opnemen:

Energiek
Enthousiast
Open
Spontaan
Daadkrachtig

En dat sommige mensen het als een ongewenste stoornis willen zien is hun probleem: Wij zitten waarschijnlijk in hun "allergie" (zeg maar de eigenschappen die ze van zichzelf zelf niet mogen hebben maar stiekem wel zouden willen). Of het zijn de mensen die liever niet hard willen werken en hun werk zo makkelijk mogelijk willen maken: ouders, leraren en groepsleiders. Platspuiten, dan kan ik gaan koffie drinken. Ja ja, en dat noemt zich "volwassen" of "professional". Ik zou zeggen: Verbreed je blik en sta eens open voor het moois dat ADHD- ers je bieden!

ADHD als stoornis of ziekte.
ADHD is een ziekte volgens velen, vooral hulpverleners en leraren. En die ziekte moet genezen worden. Want ADHD is heel lastig en moeilijk. Deze mensen haasten zich dan ook om uit te leggen hoe zwaar ADHD wel niet is voor degene die het heeft. Veel gehoorde termen zijn dan ook: "ontwikkelingsstoornis", gedragsstoornis" of "handicap". Er wordt dan ook druk gezocht naar een geneesmiddel voor deze verschrikkelijke anomalie in de mensheid. Aan mijn toon kunt u waarschijnlijk al merken dat ik me stoor aan deze mening.

ADHD- ers zijn Nieuwe Tijdskinderen.
Deze visie gaat ervan uit dat de mensheid zich evolueert en dat de mensheid op de rand van een nieuw tijdperk staat. In dit nieuwe tijdperk zal de mensheid gevoeliger en spiritueler zijn. ADHD en hypersensitiviteit zijn tekenen van de veranderingen die de mensheid zal ondergaan. ADHD zijn dus verder ontwikkeld dan de gewone mens en daarom passen ze niet goed in de huidige maatschappij die nog gemaakt is voor de minder ontwikkelde mens.

ADHD- ers hebben oer- genen.
Adhd- ers dragen nog genen bij zich die in de oertijd ervoor zorgden dat de mensheid overleefde. Snel en ad hoc handelen, zich van elke prikkel bewust en veel dingen tegelijk kunnen doen. Niet stil zitten en altijd bezig zijn vergrootten de kansen om te overleven. In onze huidige maatschappij van achter- het- bureau- zitten gedijt de echte Robinson slecht. De doe- mens wordt steeds minder gevraagd maar bestaat nog wel!

2 opmerkingen:

  1. Ik mis bij deze lijst nog de diverse theorieën die iets zeggen in de trend van dat ADHD'ers mensen zijn die juist nog de genen meedragen die voordelig waren om te hebben in een jager/verzamelaar of nomadische cultuur. Dat de drang om op ontdekking te gaan, om snel te reageren op prikkels en om in het nu te leven in zo'n omgeving veel voordeliger is dan het is in de meeste moderne maatschappijen.

    Dit is ook wel een interessant contrast met de Nieuwe Tijdskinderen visie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor het toevoegen.
      Als ADHD'er vind ik het namelijk niet erg prettig dat mijn "aandoening" wordt omschreven/gezien als een stoornis of ziekte, maar tegelijkertijd levert het mij wel flink wat problemen op en wil ik het niet romantiseren.
      De laatste theorie sluit dan ook het beste aan bij het gevoel dat ik heb dat in de huidige maatschappij gewoon minder goed gedij dan dat ik in een andere constructie zou kunnen.
      Verder wacht ik wel netjes de onderzoeken af die zich hier mee bezig houden, voordat ik al te veel conclusies ga trekken.

      Verwijderen