Behandeling bij ADHD

Behandeling bij ADHD.
Medicatie is niet altijd nodig.
Cognitieve Gedragstherapie
Zowel bij ADHD als bij hoogbegaafdheid een goede manier om om te leren gaan met jezelf en anderen. Cognitieve gedragstherapie is een heel praktische toepassing van psychiatrie waarbij je in het hier en nu gaat kijken naar je eigen handelen. Daarbij registreer je bijvoorbeeld wat je overkomt, wat je daarbij dacht, wat je daarbij voelde, wat je deed en wat het gevolg daarvan was. Zo kan je zelf heel snel zien welke patronen je hebt en dus ook hoe je ze moet doorbreken. Je ziet wat werkt en wat niet werkt. Een psychiater helpt je door middel van vragen stellen helder te krijgen waarom je bepaalde dingen doet en welke motieven daaraan ten grondslag liggen. In de loop van het proces verwerk je oud zeer en leer je puurder te reageren, zonder die oude vervuiling.


Lotgenotencontact
Het kan erg relativerend werken om contact te zoeken met lotgenoten. Dat kan via je hulpverleningsinstelling, of je zoekt ze zelf via internet. Voor ADHD- er zal dat vaak via de hulpverlener gaan, voor hoogbegaafden kan je bijvoorbeeld terecht bij Mensa.
Tijdens een lotgenoten bijeenkomst kan je onder begeleiding praten over dingen waar je tegen aanloopt en praten over hoe de anderen daarmee omgaan. Zo kan je van elkaar leren en jezelf ontwikkelen. Lotgenoten weten vaak ook feilloos waar je het over hebt en het is heerlijk niet tot in detail te hoeven uitleggen hoe je in elkaar zit.

Voeding Ik ben inmiddels extreem geminderd met het eten van slechte E-nummers. Dit zijn onder andere de smaakversterkers, conserveringsmiddelen en kleurstoffen die voedselproducenten inmiddels ongeremd in ons voedsel doen. Ik gebruik veel pure producten in bak en kook veel zelf. Ik lees altijd de ingrediëntenlijst van een product, een goede stelregel is: als je het niet kunt uitspreken moet je het ook niet eten. Al die toegevoegde chemische dingen kunnen namelijk zorgen voor hyperactiviteit, spierpijn, moeheid, depressiviteit en al die vage klachten die je soms kan hebben. Ook zorgen veel E-nummers ervoor dat je lichaam vitamines en mineralen niet meer kan opnemen, met de lichamelijke klachten van dien. E-nummers die je altijd zou moeten vermijden zijn: mononatriumglutamaat (E621, gistextract, en nog veel andere namen) en aspartaam. Google er maar eens op!

Neurofeedback
Door middel van het beïnvloeden van omgevingsfactoren blijvend verbetering in ADHD-gedrag. Wordt ook ingezet bij bijvoorbeeld hersenbeschadigingen, PDD-NOS en autisme. Je krijgt elektroden op je hoofd gekoppeld aan een computer en mag een film kijken, muziek luisteren of een spelletje doen. Ondertussen meet de computer of je hersenen ADHD gedrag vertonen en zal in dat geval de film even stoppen. Je hersenen gaan in de tijd tussen de behandelingen op zoek naar een oplossing. Uit eigen ervaring weet ik dat mijn ADHD niet over ging maar dat er wel een enorme verbetering was: in concentratie bijvoorbeeld en in minder impulsief zijn.

Bij neurofeedback worden je hersens getraind ADHD gedrag af te leren. Dit door middel van een film die je kijkt met elektroden op je hoofd. Als de computer meet dat je hersenen te veel energie naar het impulsieve gedeelte van je hersenen trekken en dus je concentratie gedeelte te weinig krijgt dan wordt de film heel even gestopt. Per sessie kijk je een half uur film, dit twee keer per week. In de tussenliggende periode gaan je hersenen zoeken naar een oplossing en kunnen je hersenen steeds beter worden in wel concentreren. De effecten zijn blijvend en je hoeft geen chemische zooi te eten.

Na 20 behandelingen was mijn vergoeding van de verzekering op en was ik van een afwijking naar -15 naar een afwijking van -5 gegaan (Hoort 0 te zijn) Ik was veeeeeel relaxeter en tevreden en zal het iedereen aanraden. Mijn ADHD is niet weg maar wel veel beter te hanteren! Google op "Neurofeedback".

Let op! Zorg voor je neurofeedback behandelingen gaat doen dat je ziektekosten verzekering is overgesloten naar een polis die wel dekking beidt voor natuurgeneeswijzen. 

RED Dieet

Het RED dieet is een eliminatie dieet. Bij het RED dieet gaat de diëtist heel gestructureerd te werk. Eerst 5 weken alleen voedsel wat helemaal anti allergeen is, daarna wordt per voedselsoort gekeken hoe het kind reageert. Een lang traject dat voor blijvende verbetering kan zorgen.

Het schijnt dat de allergische reactie die zich uit in gedrag niet meetbaar is in het bloed en dus niet via de reguliere methodes ontdekt kan worden.
Uit recent onderzoek is gebleken dat 65% (!) door dit dieet geen ADHD symptomen meer heeft!

Ritalin
Voor sommigen een ideale oplossing. Ik moet erbij zeggen dat ik erg tegen het drogeren van mensen of kinderen ben. Ritalin is een Methylfenidaat en van dezelfde familie als Cocaïne en ik vind dat je dat moet weten voordat je eraan begint. Het is echt chemisch en kan gevaarlijk zijn als je geen ADHD hebt. De mensen die daar blanco in staan wil ik verwijzen naar Google en zoeken op "Ritalin". Ik heb zelf vaak het idee dat vooral opvoeders en leraren er baat bij hebben dat kinderen stoned rondlopen. Voor de ADHD-er zelf, weet ik uit eigen ervaring, is het niet zo prettig het leven aan je voorbij te voelen gaan. Extra Nadeel: een enorme rebound waardoor je ADHD-gedrag tijdelijk (vlak voor het nemen van de volgende dosis) ernstiger kan zijn dan als je geen medicatie gebruikt. Daarnaast wordt er in de bijsluiter sterk afgeraden Ritalin te gebruiken als je depressief bent of op een andere manier psychisch in onbalans bent. Ik had zelfs het gevoel dat, toen ik jaren geleden Ritalin heb geprobeerd, Ritalin deze klachten kan veroorzaken als je er niet goed op reageert. En ik viel meer dan tien kilo af terwijl ik al tegen ondergewicht aanzat voor ik begon. Hou jezelf of je kind goed in de gaten als je Ritalin gaat gebruiken en denk niet alleen aan het gemak voor de omgeving! En probeer eerst andere methodes, zou ik zeggen!

Concerta
Net als Ritalin maar dan gelijkmatig aan je bloed afgegeven. Voordeel hiervan is dat je in elk geval niet een enorme rebound hebt zoals bij Ritalin waardoor je ADHD-gedrag tijdelijk (vlak voor het nemen van de volgende dosis) ernstiger kan zijn dan als je geen medicatie gebruikt. 

Canabis
Volledig onacceptabel natuurlijk, maar ik weet dat er erg veel ADHD-ers zijn die het zat zijn gedrogeerd te worden en die na een dag hard werken tot rust komen met een jointje. Voor andere (lichamelijke) medische condities is wiet wel geaccepteerd, maar voor ADHD wordt het niet voorgeschreven.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen