ADHD bestaat niet


"ADHD bestaat niet" kopt "j/m voor ouders". Ik, een hoogbegaafde moeder met ADHD, kreeg het tijdschrift van een vader op het plein. "Leuk voor je blog" zegt hij. Eenmaal thuis ga ik er even goed voor zitten. "Niet boos worden, eerst lezen" staat onder de kop. Ik schakel over naar mijn geduld- stand en begin te lezen.

Vooringenomen begint het stuk, maar ik laat me niet van de wijs brengen en lees hoopvol verder, in verwachting van enige nuancering. Die komt niet. Het stuk sluit af met "Jongens zijn gebaat bij mannelijke vrouwen, vrouwen met humor. Die niet meteen gaan zeuren."

Desalniettemin ben ik toch boos. Of woest. Want dat wordt ik gauw, past een beetje bij mijn karakter. Mijn karakter dat onder andere de diagnose ADHD heeft. Ik ben een vrouw met jongensachtig gedrag. Nog steeds. Mijn moeder vraagt zich nog steeds af wanneer ik nu volwassen wordt. En ik heb twee dochters, waarvan 1 met ADHD. Het artikel schrijft niet over meiden met ADHD. Want meiden hebben ADD, die zijn niet hyperactief. Ik wel, en mijn dochter ook. We kunnen niet stil zitten.
Ook gaat het artikel geheel voorbij aan het feit dat een diagnose ADHD vooral gesteld wordt als er sprake is van concentratieproblemen. Druk gedrag is maar 1 aspect dat zou kunnen leiden tot een diagnose. Concentratieproblemen zoals gauw afgeleid zijn, geen dingen kunnen afmaken omdat er weer andere dingen je aandacht vragen, je niet in kunnen houden als iets in je op komt, van alles eruit flappen, onderpresteren op school omdat lesstof niet blijft hangen. Een duidelijk kenmerk van ADHD is het gebrek aan inhibitievermogen. Het inhibitievermogen is het vermogen om te kunnen stoppen met een reeds gestarte actie. Bijvoorbeeld: in je hoofd heb je het koekje al gepakt, als je moeder dan zegt dat je geen koekje mag dan lukt het niet meer je arm tegen te houden. Met als gevolg een –onterecht- boze moeder. Moeder had beter de koekjes weer in de kast kunnen zetten. Ook volwassenen met ADHD ervaren problemen met het inhibitievermogen, in allerlei sociale situaties.

ADHD wordt, als het goed is, door een ervaren psycholoog of psychiater getest aan de hand van een uitgebreide vragenlijst die moet uitsluiten dat er sprake is van gewoon jongensgedrag, van gedragsproblemen vanwege trauma’s in het verleden enzovoort. Daarnaast is ADHD meetbaar met elektroden. Je kan dan op een schermpje zien hoe de elektronische activiteit in de hersenen alle energie naar het impulsieve gedeelte "zuigt" waardoor het gebied waar de concentratie zou moeten plaatsvinden te weinig "stroom" krijgt. Het artikel beschrijft hoe ADHD niet voorkomt in niet-westerse landen. Kan het misschien zo zijn dat in die landen de concentratieproblemen niet opvallen omdat die maatschappijen veel praktischer gericht zijn? In onze maatschappij moet je stilzitten, liefst je hele leven eerst op school, dan op kantoor, je moet "normaal" doen, je moet presteren. Een omgeving die gewoon niet geschikt is voor veel mensen.

Veel ADHD- ers hebben in hun leven moeite in het omgaan met andere mensen. Ik heb deelgenomen aan een lotgenoten groep van volwassenen die allemaal net hadden ontdekt ADHD te hebben. Ze hadden allemaal problemen ervaren met opleiding, werk, collega’s, relaties en vrienden. Het lijkt mij overbodig te noemen dat dit mannen en vrouwen waren. Ook het huishouden en omgaan met geld levert voor veel ADHD- ers problemen op vanwege de concentratieproblemen (bijvoorbeeld moeite met plannen) en impulsiviteit (impulsaankopen).

Ik heb dit geschreven zonder reacties van anderen in het forum te lezen en zonder te googelen op anderen die een visie op dit onderwerp hebben.

De zogenaamde deskundige is een historica, dus geen orthopedagoog of psycholoog. Met andere woorden: Ze heeft verstand van geschiedenis... Het stuk gaat dan ook uitgebreid in op jongensgedrag en de visie op de man door de eeuwen heen, waarbij uiteraard nog even wordt ingegaan op de seksuele ontwikkeling van jongens (Ja, want ook dat onderwerp gaat ze niet uit de weg... Bweek). Een blok met "wat jongens nodig hebben" versterkt misschien het gevoel dat deze dame weet waar ze het over heeft. Als het over gewone jongens gaat wel. En als het over de ontwikkeling van onze maatschappij ten opzichte van jongens gaat misschien ook. Maar ADHD, daar heeft ze geen kaas van gegeten. Alsof ouders het maar wat makkelijk vinden dat ADHD bestaat, en dat ze graag de verantwoordelijkheid voor het gedrag van hun kind afschuiven en dat daarmee de kous af is.

(ingezonden op het forum van J/M voor ouders)

9 opmerkingen:

  1. Zo, wat heb je dat netjes beschreven!!
    Ik ben zelf een moeder, 36 waar ADHD nog niet is vastgesteld maar waar ik mezelf erg in herken met een man met ADHD en een dochter met ADHD en een iq van 140.
    Ik was relaxed op vakantie toen ik het artikel las en werd ook woest. Ik heb verder geen reacties gelezen maar heb me daadwerkelijk afgevraagd hoe dit artikel met deze kop door de codecommissie kon komen, ik vind het werkelijk schandalig en heel pijnlijk voor een grote groep mensen / ouders die werkelijk problemen hebben met hun kinderen en dagelijks moeten "vechten" voor het welzijn van hun kids.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is ook niet dat die kinderen geen problemen hebben maar ADHD bestaat niet. Dat hebben de psychologen en artsen verzonnen samen met de farmaceutische industrie. Kijk we eten tegenwoordig veel E nrs in ons voedsel en daarnaast zit er weinig mineralen in het groenvoer doordat alles op kunstmest groeit ipv vroeger van de koude grond kwam. zeker die kinderen krijgen dus teveel gifstoffen, want dat zijn de meeste Enrs, binnen. Omdat het lichaam de gifstoffen alleen kan afdrijven als het voldoende antioxidanten bevat begrijp je wel dat dit zeker bij jonge kinderen niet goed gebeurt. Ze krijgen door alle melkproducten veel melkeiwitten binnen waardoor de darmen weer onderpresteren. Darmen hebben ook mineralen nodig om te helpen bij enzymreacties. Het lichaam komt dus in dysbalans en waar het bij ADHD om gaat is dat de neurotransmitters in de hersenen onvoldoende presteren/in balans zijn door een te kort aan vit en min. Hoe langer dit duurt hoe meer schade er kan optreden. Pillen zijn dus niet de oplossing. zorg dat je kind voorlopig zo min mogelijk e nrs binnen krijgt en probeer zo zuiver mogelijk te koken. geef je kind daarnaast een aanvulling op vit en min eventueel met behulp van een goede orthomoleculair therapeut. Je moet het eigenlijk zien als dat het lichaam geen weerstand meer heeft. Kijk of je kind vast ontlasting heeft en normale gekleurde urine. Het klinkt gek maar daaraan kun je zien of je kind gezond is of niet. Verdiep je in allerlei sites op internet en zoek dan op ADHD en Voeding enz. Lees gerenommeerde krantenartikelen over de boefjes in de farmaceutische wereld. Ja je kind heeft een probleem en is druk/onhandelbaar en kan zich niet concentreren, Nee dit is geen ADHD, dit is dysbalans door ondervoeding.
    Neem het mij niet kwalijk als ik zeg ondervoeding. Natuurlijk denkt iedereen dat alles wat in de supermarkt te koop is goed is, maar niks is minder waar. Zelf blijven nadenken en onderzoeken is mijn advies en daarbij medicijnen de deur uit! Je weet nl niet wat je kind er op de lange termijn aan over houdt. Nog even een kleine toevoeging ook kunnen histamine (hormoon) wat in sommige fruitsoort voorkomt problemen geven. het lichaam ziet het ook als een indringer en omdat het geen weerstand kan bieden door te kort aan vit en min krijgt het uitingen in gedrag, huiduitslag of anderszins. Zo heb je ook stofjes in sommige andere groentesoorten die hetzelfde kunnen bewerkstelligen. Zodra je constateert dat je kind heftig reageert zowel in gedrag of lichamelijke klachten dan komt het dus vit en min te kort!
    Artsen en huisartsen zullen dit niet gauw zeggen want daar verdienen ze niks aan;).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
    2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
  3. Hoi,

    Heb je al eens op de website gekeken van adhd en voeding??? Mijn zoontje is inmiddels ruim n jaar bezig met dit dieet en is nu bijna klaar. Hij heeft er heel veel aan en slikt al ruim n jaar geen medicijnen meer en hij gaat echt ontzettend goed. Het dieet is vooral in het begin best wel zwaar maar naar mate er meer voedingsmiddelen bij komen wordt het steeds makkelijker en mijn zoontje zegt zelf dat ie zich veel prettiger voelt zonder medicijnen. Helaas werkt het (nog) niet voor iedere ADHD-er maar ik vond het echt de moeite waard om het uit te proberen en gelukkig voor ons is het aangeslagen en heeft hij geen adhd meer als hij nix eet waar hij op reageert.
    Ook zou ik je willen meegeven dat er zoiets bestaat als "beelddenken". Hiermee gaan heel veel symptomen van adhd samen. Hiervoor is mijn zoontje ook onder behandeling en krijgt hiervoor n 2 wekelijkse training om de reguliere lesstof om te kunnen zetten naar zijn eigen denkwereld. Google maar eens op dit onderwerp, ik vind het een heel interessant onderwerp en een hele fijne training (kernvisiemethode). Mijn zoontje heeft er echt veel baat bij en kan op school ineens meekomen (inmiddels zit hij wel op een bijzondere school omdat op zijn oude school teveel prikkels waren). Eigenlijk durf ik bijna zeker te zeggen (en ik hoop niet dat je boos op me wordt) dat mijn zoontje geen ADHD heeft maar hooggevoelig is (ben ik ook) waardoor hij teveel prikkels ontvangt en vooral heftiger reageert op bepaald voedingsmiddelen door die hooggevoeligheid. Door die intolerantie voor bepaalde voedingsmiddelen, wordt er geen of te weinig dopamine aangemaakt waardoor hij zich niet kan concentreren of rustig blijven.
    Overigens is hij bewezen hooggevoelig (HSP) en beelddenker.
    Ik hoop dat je hier wat aan hebt, voor mij is er in elk geval een wereld open gegaan.

    Groetjes Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Cornwall,

    Ik heb zelf ook ADHD en weet dit nu 4.5 jaar

    Diagnose ADHD is voor een deel makkelijk te ontdekken en voor een deel ook helemaal niet, dat is namelijk je karakter en je eigen persoontje wat je net als mensen die geen ADHD hebben ontwikkeld. De kenmerken zoals concentratie verlies en impulsieve acties begaan dat is wel een duidelijk kenmerk en daar hebben we er nog wel wat van. Maar overig gedrag is soms moeilijk te plaatsen. Dieet kan een goede oplossing zijn en wat ook werkt is regelmaat en een prikkelarme omgeving “rust” Laat ook toe dat je frunnikt met een pen of balletje. Geen computerspelletjes voor het slapen gaan maar een lijstje maken met wat je de volgende dag wilt doen kan rust in je hoofd geven waardoor je minder last krijgt van ADHD. Leren hoe je dus regelmaat in je leven krijgt en weten wat je zwakke kanten zijn, vraag daarbij bv hulp.
    Vergeet ook niet dat ADHD zoveel goede eigenschappen heeft. Je kan dingen die anderen nog niet voor de helft kunnen;-) Ga bv sporten of doe andere dingen waar je tijdig je energie bij verbrand. Ik heb ook ADHD en ik heb geleerd en leer nog steeds, hoe ik mijn voordeel daaruit kan halen. Geloof me ik doe de meest geweldige dingen dankzij mijn ADHD.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb eens een workshop EEG gevolgd aan de UvA omdat ik deze technologie misschien wilde gebruiken in mijn scriptie. Tijdens de workshop gingen we ook naar een ruimte waar EEGs worden afgenomen en mocht er zelfs iemand elektroden op het hoofd krijgen, zodat we de besproken stof konden zien gebeuren.

    Te gek natuurlijk, vind ik als hoogbegaafde ADDer, dus ik stak mijn hand op om de elektroden op mijn koppie te krijgen.

    Wat bleek; ADDers geven heel andere metingen, waardoor ik helaas niet in aanmerking kwam voor het experiment, we wilden namelijk zien wat we besproken hadden dat er gebeurt in 'standaard hersenen'. (pardon my French)

    ADD bestaat dus niet alleen, het geeft meetbare afwijkingen bij EEGs!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Behalve dat iedereen tegenwoordig overal over mee wil praten, heb je verschillende invalshoeken vanuit verschillende vakgebieden. Onwetendheid wordt niet alleen veroorzaakt door te kort aan kennis maar ook door vooroordelen. Dat is ook bij ADHD niet anders. ADHD wordt vastgesteld grotendeels door de symptomen. Maar zoals bij veel aandoeningen heb je natuurlijk ook bij ADHD, mensen die overdrijven. Een kind is druk en onrustig: dus hij heeft het ADHD. Maar zo werkt het niet. Helaas wordt ADHD veel "misbruikt" als zwart schaap, zodat de ouders zich kunnen "verdedigen". Maar dat neemt niet weg dat ADHD of ADD dus niet bestaat, dat doet het weldegelijk.

    Mooie blog en keep up the good work :)
    ADHD symptomen

    BeantwoordenVerwijderen