Verbaal en Performaal IQ

Bij een IQ test wordt het verbale en performale IQ getest. Soms is er een verschil zichtbaar tussen het verbale en het performale IQ, als dit verschil meer dan 15 punten is spreekt men van een verbaal- performaal- kloof. Een verbaal-  performaal- kloof kan gemeten worden met een WISC IQ test, dit is de meest betrouwbare methode om het IQ te testen. 

Het verbale IQ is een meting van alles wat betrekking heeft op woordenschat, taalgevoel en redeneringsvermogen.

Het performale IQ is een meting van hoe je praktisch omgaat met je kennis. Hoe los je bijvoorbeeld een praktisch probleem op. Motorische vaardigheden spelen hierbij een rol, maar evengoed een aantal inzichten, zoals bijvoorbeeld het ruimtelijk inzicht. Dit onderdeel is meer praktisch: figuren leggen, onvolledige tekeningen, blokpatronen, plaatjes in een logische volgorde leggen. Op een non-verbale, handelende manier maak je zichtbaar wat je kunt. Een disharmonisch ontwikkelingsprofiel betekent een verschil in verbale prestaties tegenover performale prestaties of andersom.


Als er bij de IQ test een groot verschil of discrepantie is tussen het verbale en het performale IQ dan is het raadzaam om in overleg met je behandelaar op neuropsychologisch vlak onderzoek te doen.

Executieve functies

Er is niets frustrerender dan slimme, getalenteerde kinderen steeds weer te zien worstelen met simpele taken als huiswerk, opruimen of aankleden. Of met het omgaan met teleurstelling of boosheid. Recent onderzoek laat zien dat deze kinderen tekortschieten in executieve functies.

Executieve functies maken het mogelijk om rationele beslissingen te nemen, impulsen onder controle te houden en te kunnen focussen op wat belangrijk is. Verminderde executieve functies leiden tot problemen met doelgericht gedrag. Dat komt voor bij kinderen met ADHD, autisme, leerstoornissen en niet- aangeboren hersenafwijkingen.

In "SLIM MAAR …" hebben Peg Dawson en Richard Guare onderzoek vertaald naar uiterst praktische adviezen en tips. Met behulp van werkbladen, vragenlijsten en uitgebreide leeftijdsgebonden informatie kunnen ouders en professionals voor elk kind een specifiek en effectief actieplan opstellen.
  •     Herken de sterke en zwakke punten bij kinderen
  •     Gebruik activiteiten en spelletjes om specifieke vaardigheden te trainen
  •     Oefen dagelijkse routines zoals aankleden, huiswerk maken, naar bed gaan
  •     Leer kinderen strategieën om beter met andere kinderen om te gaan
  •     Help kinderen zich minder angstig en meer zelfverzekerd te voelen

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen